Mad og måltider

Morgenmad:
Der serveres ikke morgenmad, men der er mulighed for, at jeres barn kan have en bolle eller andet med de kan spise frem til klokken 7.30.

Formiddagsmad:
I vuggestuen serveres der lidt rugbrød og vand omkring klokken 9.00. I børnehaven har børnene mulighed for at tage lidt fra deres medbragte snack-madkasse.

Frokost:
I Mælkebøtten er der frokostordning til både vuggestuen og børnehaven fra Fru Hansens Kælder som vores husassistent færdigtilbereder og anretter til stuerne. Nogle dage får vi rugbrød med pålæg og små lune retter og andre dage får vi varm mad. Børnene får serveret mælk til frokost.
Frokostordningen er forældrebetalt, og forældrene stemmer om det hvert andet år. Der er ikke formiddag- eller eftermiddagsmad med i ordningen.

Eftermiddag:
Alle børn skal medbringe en madkasse til eftermiddagsmad. Der skal gerne være noget frugt og lidt brød i. Vi opfordrer til, at der holdes igen med sukkerholdige produkter. Forældre er altid velkomne til at spørge personalet til råds, hvis I mangler inspiration til et godt mellemmåltid. Børnene får serveret vand til eftermiddagsmaden. På de varme sommerdage får de nogle gange saftevand.

Måltid, pædagogik og læring:
Under et måltid er der meget pædagogik og læring tilstede. Det styrker børnene i, at være en del af et fællesskab, hvor vi hygge-snakker ved bordene og øver os i, at holde sig inden for eget bord-rum og respekterer de andre børns grænser.
Vi styrker børnenes sprog og forståelse for mad når vi eksempelvis taler om hvad vi skal spise den pågældende dag og hvad der eksempelvis er i en kødsovs. Vi arbejder med mad-mod. Dette betyder blandt andet, at vi som udgangspunkt putter lidt af det hele op på barnets tallerken, også selvom barnet siger "jeg kan ikke lide x", så ligger det bare ude i kanten af tallerkenen - det er svært at blive fristet til at smage hvis det ikke ligger på tallerkenen. Vi motiverer børnene til at smage ved bl.a. at snakke om madens farver, duft, former, temperatur, konsistens m.m. og ofte skaber det et form for fællesskab og de fleste børn får så alligevel lyst til at smage om melonen nu er så saftig eller sød/sur som vennerne beskriver det.